Cover Art Factory – online-lösning för digitala skivomslag

Cover art factoryUnder 2015 som var Cover Art Factorys första “riktiga” år levererade de mer än 5 000 omslag till skivbolag och artister i cirka tjugofem länder.

Under de senaste 5-6 åren har det blivit enklare och billigare att skapa och ge ut musik själv för artister och mindre skivbolag. Men när det gällde omslag och annan design tyckte vi att det saknades bra, enkla och snabba lösningar. Vi såg tillfälle att skapa något unikt på nätet, säger Jan Nordlund och Fredrik Mårdh som grundat företaget och båda har en bakgrund i musikbranschen.

5 000 omslag på ett år

Cover Art Factory är en online-tjänst där artister och skivbolag enkelt kan beställa design till digitala skivomslag, social media, videos etc. Till tjänsten har de byggt upp ett stort designer-nätverk och har nu hundratals designers runt om i världen knutna till sig.

Jan och Fredrik ser nu Cover Art Factory som en nisch i en större tjänst där de erbjuder designtjänster till en rad andra branscher. Den nya tjänsten heter Yaygoo och lanseras till hösten 2016, även om de redan nu smygstartat med designprojekt för bolag utanför musikbranschen och levererat design till webbsidor, appar, infographics, loggor med mera. Bland annat har vi gjort design till en startup som är stöttat av Start-Up Stockholm, säger Jan.

Våga ta första steget

Den största utmaningen anser de har varit brist på kapital för att genomföra alla idéer och projekt. Samtidigt har de valt att ta sig en bit till innan de börjar titta på extern finansiering av bolaget. Start-Up Stockholm har varit väldigt viktigt för oss för att våga ta första stegen och skapa en prototyp och designportfölj där vi i liten skala kunde testa idén kommersiellt och bekräfta modellen, säger Jan.

Jans bästa tips till nystartade företag är att använda existerande molnbaserade verktyg istället för att utveckla från början. Om möjligt, testa idén i liten skala först. Se till att det inte finns legala hinder för idén.