Cupcake STHLM – små bakelser och stora affärer

CupCake

Eftersom både Mikael och Martin hade sin bakgrund i restaurangbranschen kanske det hade varit mest naturligt för dem att starta en restaurang. Men en restaurang har ett bestämt antal sittplatser, och de båda kockarna ville göra något större och flexiblare, som enkelt kunde skalas upp. 

– Vi såg en möjlighet som krävde en relativt låg investering – och vi tog den, berättar Mikael Ingeltun, en av grundarna till Cupcake STHLM. 2010 var det väldigt många som bloggade om cupcakes och bakade själv hemma, men det gick inte att köpa bakverket någonstans.

Alla älskar cupcakes
Cupcake STHLM’s affärsidé är att sälja snyggt förpackade cupcakes. I dagsläget finns två egna butiker i Stockholm, samt en webbutik som växer organiskt och relativt snabbt. Försäljning till företag är en viktig del av verksamheten, eftersom de flesta företag fikar minst en gång i månaden och har ytterligare ett par event varje år. Sedan 2014 finns Cupcakes STHLM även i utvalda Hemköpsbutiker och på ICA.

– Det är stor skillnad på att baka som en hobby och att driva ett företag där du kanske bakar 2 000–3 000 bakelser varje dag, säger Martin Johansson. Självklart tvivlar man ibland på sig själv, men det är naturligt och ofta ett bra sätt för att komma på nya idéer och möjlig­heter. Det första året hade vi en rådgivare från Start-Up Stockholm vilket var otroligt värdefullt. Det är skönt att bolla med någon som har en annan syn på affären och företaget, och även idag kan jag slänga iväg ett mejl om det är något jag undrar över.

Framtiden
– Vi satsar främst på att växa online de närmaste åren, eftersom vi ser en enorm potential där, berättar Mikael. Vi vill även kunna komma närmare våra kunder och erbjuda mobil försäljning, till exempel på olika event i Stockholm. Om stockholmarna fortsätter att vara positiva till food trucks kommer vi antagligen hoppa på det tåget, och då kan vi även få nya kunder i andra städer som till exempel Uppsala och Gävle.