DeoDoc – en revolution för intimhygien

DeoDoc

Idén till DeoDoc föddes ur grundarna Hedieh och Hasti Asadis egna erfarenheter av oönskad doft från underlivet, där dålig hygien eller vaginal sjukdom inte varit orsaken. Hedieh hade i egenskap av läkare även stött på många fall där kvinnor sökt hjälp för problemet.

– Att det finns svettkörtlar i underlivet hos män och kvinnor är ett faktum som många inte vet om, vi själva visste inte om detta förrän vi grävde djupare i ämnet, säger Hedieh Asadi. I den medicinska litteraturen framgår det att exakt samma apokrina svettkörtlar som finns under armhålan även finns i underlivet. Då är det inte konstigt att underlivet svettas, särskilt med tanke på att underlivet ofta är instängt mellan trosor, tighta byxor och strumpbyxor.

Samma svettkörtlar = samma deodorant

Hasti Asadi berättar om hur idén utvecklades:

– Vår hypotes blev att: eftersom det finns deodoranter för under armarna, borde det då inte vara möjligt att använda en intim­deodorant, då det är exakt samma svettkörtlar i båda regionerna?

Hasti och Hedieh kunde inte hitta några bra existerande produkter på marknaden, och efter att ha konsulterat en professor inom gynekologi på Karolinska Institutet började arbetet med att skapa Sveriges första effektiva intimdeodorant.

– Start-Up Stockholm har gett oss en plats att bolla idéer och få rådgivning och tips längs vägen, berättar Hasti. Vår innovations­rådgivare har hjälpt oss oerhört mycket med allt från att tipsa oss
om tävlingar vi borde vara med i, till att hjälpa oss med vilka papper vi ska fylla i för att till exempel kunna erhålla olika bidrag.

Intimhygienens Victoria’s Secret

– Om fem år omsätter vi 100 miljoner och har lanserat och etablerat vårt varumärke i hela Europa. Drömmen är att revolutionera hela intimhygien­sektorn som vi anser har fastnat kvar i 80-talet med fula, otympliga och osexiga förpackningar. Vi vill göra intimhygien mer tillgängligt i form av fina och nätta förpackningar som man kan ha med på resor och när man flyger. På sikt är vår målsättning att vara intimhygienens Victoria’s Secret, vilket vi kommer att vara om 5 år.