Peppy Pals – mobilspel mot mobbning

Peppy PalsSom mamma till två datorspelsälskande tjejer upptäckte Rosie Linder att de flesta spel var könsstereotypa och ofta saknade ett djup. Då föddes idén om att skapa ett mobilt spel som fokuserade på empati, känslor, vänskap och kommunikation. Tänk om vi kunde förebygga mobbning och näthat genom spel?

– Jag har alltid varit intresserad av den emotionella intelligensen, EQ, och tyckt att det ofta fokuseras för mycket på prestation och för lite på sociala färdigheter, berättar Rosie Linder, grundare till Peppy Pals. Utifrån egna erfarenheter som förälder hade jag en del idéer om hur ett spel skulle kunna se ut, men för att lyckas hela vägen behövdes duktiga utvecklare som både förstod sig på EQ, och kunde spelifiera det. Efter en hel del sökande och misslyckade försök träffade jag äntligen Talawa Games som hjälpte mig att skapa en demo. Demon blev helt fantastisk och den i kombination med att Almi/Start-Up Stockholm hjälpte mig (genom en omvärldsanalys) att visa att spelkonceptet var unikt gjorde att vi lyckades få Innovationslån. Äntligen kunde vi starta spelproduktion på riktigt – och under utvecklingen har vi involverat både barn, förskolor och experter inom psykologi för att säkerställa kvalitet.

Globala framgångar och priser
Peppy Pals Farm är ett peka-och-klicka-spel för barn mellan 2 och 6 år. Spelet lanserades globalt i april 2014 och har fått ett fantastisk mottagande, samt mycket uppmärksamhet i media. Peppy Pals blev nominerat till guldmobilen och har utnämnts av Internetworld till topp

3 hetaste startup i Sverige. Spelet valdes nyligen av Amazon som rekommenderad app världen över och är även vinnare av Reach for Change som är Sverige tuffaste tävling för sociala entreprenörer. Föräldrar hör av sig och berättar om hur de har deltagit i barnens spelande och fått ge sig ut på en spännande upptäcktsfärd i känslornas rike tillsammans.

Stora framtidsplaner
– I början av 2015 lanseras vårt nästa spel, Peppy Pals Beach.
Vi kommer även att lansera böcker/e-böcker via Natur & Kultur förlag. Om 5–10 år har vi skapat ett paket bestående av flera olika EQ-produkter, både digitala och fysiska. Dessa produkter ska vara verktyg som inspirerar både barn och vuxna att lära om EQ och samtala kring känslor, vänskap och empati.