PICCOLO – händerna fria

PICCOLO bärrem Lasse AlvforsVäldigt många, framförallt unga, är vana att bära ryggsäck. Varför inte också kunna bära en kasse på ryggen, tänkte Lasse Alvfors (74 år). Lätt att ha med och väger nästan ingenting

Lasses bakgrund är controller och projektledare vid införande av affärssystem. Alltså långt från koncept PICCOLO. Idén föddes av att jag vill ha händerna fria, när jag handlar, är ute i naturen, cyklar och så vidare säger Lasse. – Jag vaknade helt enkelt en morgon och hade lösningen klar för mig.

Bärremmen PICCOLO är i grunden ett modifierat hängsle med vars hjälp man kan bära en kasse på axel eller rygg. ÖljettKassen är en vanlig bärkasse (plast/tyg) försedd med plast-öljetter som också kan bäras på axel eller rygg i kombination med bärremmen PICCOLO.

Hur ser marknaden ut?
Lasse är övertygad om det finns en marknad, men det är ett nytänk och motkrafterna är starka. Det största hindret är att butikerna tjänar miljoner på plastkassarna. Vem vill säga nej till detta även om kassarna är en miljömässig katastrof. Förbjudna i flera länder. Det diskuteras att införa en miljöavgift som skulle medföra ett pris på 5 kr per kasse. – Då tror jag att konsumenterna kommer att reagera. Men själva Bärremmen PICCOLO fungerar alldeles utmärkt med vilken kasse som helst.

Gekås nästa storsäljare
Lasse säger att han ger upp varannan dag, men tänker fan också. Han var nära ett genombrott hos Clas Ohlson med hjälp av säljare, finansierad av Almi. Men lyftes ut i sista stund på grund av många nya produkter.
Han har varit med på Uppfinnarmässan i Ullared ”Gekås nästa storsäljare”, där han fick bra respons från besökare och medtävlare. Men tyvärr kom han inte till final.

Blod svett och tårar
Den största utmaningen har varit att hitta samarbetspartner alternativt någon som tar över hela konceptet.
Start-Up Stockholm har betytt jättemycket, med en sådan receptiv och energifull rådgivare. Även finansieringsstödet via Almi har självklart betytt mycket.
Var beredd på blod, svett o tårar. Sök olika vägar. Innovatörer är sällan bra säljare avslutar Lasse.