Stick a Grip — ett vinnande grepp

Stick a Grip

När Martin Axelson såg kunderna lämna konstgalleriet insåg han att det inte är helt oproblematiskt att ta med sig en tavla i ett snöre eller påse. Han gick han hem till ritbordet för att skissa på ett hjälpmedel för att underlätta för kunderna att ta med sig konsten hem. Lösningen blev en egen uppfinning och en helt ny produkt.

Utformad som ett klistermärke, med ett vikbart handtag som enkelt appliceras på utsidan av det platta eller skrymmade paketet, kan tavlorna bäras likt en väska under armen. Namnet på produkten: Stick a Grip.

– Efter att jag hade identifierat problemet för konstbranschen, och hittat en lösning, blev det naturligt att ta produkten till fler branscher, berättar Martin Axelson. Nya målgrupper blev företag inom e-handel och distanshandel, post och bud, auktionsfirmor och elektronikföretag. Stick a Grip klarar av att hantera paket på upp till hela 20 kg, så användningsområdena blir följaktligen väldigt många.

Ensam är inte stark
– Rådgivningen och det ekonomiska stödet från Start-Up Stockholm har varit helt avgörande för det här projektet, och tillsammans med Packbridge i Sundsvall har vi kunnat ta fram en prototyp. Rådgivningen har skyndat på innovationsprocessen, och det har varit angeläget för mig som ensam uppfinnare att ha en innovationsrådgivare att bolla med, säger Martin.

Ledande aktörer
Nästa steg i utvecklingen är att Stick a Grip kommer testas av ett par ledande aktörer inom logistik och e-handel under våren/sommaren 2015. Om testperioden faller väl ut har Persson Innovation, som är specialister på just handtag visat intresse för att tillverka produkten.

– Min vision är att Stick a Grip i framtiden ska finnas på alla serviceställen med paketutlämning i Sverige och därefter fortsätta sin resa ut i världen.