Swedish Posture – sträck på dig

Posture

Ett brutet nyckelben och en mitellaliknande rehablösning gjorde susen för entreprenören Emma Pihls dåliga hållning, och plötsligt upptäckte hon vad god hållning kunde ha för effekt på en vanlig, enkel vardagsskjorta – den blev dubbelt så snygg! Det första steget mot Swedish Posture var taget.

I kombination med tidigare påminnelser och tjat från en välvillig förälder (“Hur sitter du egentligen? Sträck på dig!”) blev plötsligt lösningen uppenbar: hållning för skönhet och förbättrade prestationer skulle bli hennes revolutionerande nisch. Emma utvecklade en serie produkter som skulle vara så snygga, bekväma och användarvänliga att vanliga människor som suttit lite för länge i ostbågeställning framför datorn, skulle älska att använda dem. Så föddes Swedish Posture 2011.

Ändrad inställning

– Vi vill sätta hållning på agendan för gemene man, och förflytta hållning från tråkig rehab till något positivt som är kopplat till hälsa, skönhet och förbättrad fysik, berättar Emma. Produkter som förbättrar hållning ska gå från att vara oattraktivt och “offrigt” – till ett bli ett bevis på att man är medveten om sin hälsa och tar hand om sig själv.

Stöd och råd

– Vi har fått ovärderlig hjälp av Start-Up Stockholm med till exempel kontakter och ekonomiskt stöd. Bland annat har vi fått ingångar till forskningsteam på KI och på GIH, patentrådgivning och patentfrågor, samt hjälp med kontaktpersoner på advokatbyrå. Vi har även fått tips om stipendium att söka och rekommendationer för finansiering.
Vi har blivit hjälpta av en mentor och ett utvecklingsprogram genom Almi som heter TUFF, och vi har fått synas som gott exempel i Start-Up Stockholms egen marknadsföring.

Framtiden

Emma Pihl vill skapa en inspirerande, utvecklande och resultatfokuserad arbetsplats. Dessutom vill hon att Swedish Posture ska kunna bli gott ett exempel liknande Babybjörn – ett svenskt varumärke och produktföretag som etablerat sig väl globalt.

– Närmast ligger fokus på att öka produktutbudet och komma in på fler marknader i Europa, säger Emma. Samt öka andelen kanaler som säljer hela vårt utbud.