Kundcase

En miljon möjligheter

I Stockholm bor det omkring två miljoner människor. Hälften av dessa bär på en affärsidé, men endast fyra procent omsätter idén till ett företag. Det innebär att det finns en miljon möjligheter för Stockholm.

Här får du möta några av våra kunder som såg möjligheterna med sin idé och kom till oss för att få hjälp med att förverkliga den. Det kan du också göra!

Är du kund till oss, och också vill synas på denna sida, i vårt nyhetsbrev och sociala medier? Mejla till kundcase@startupstockholm.se så får du veta mer.


#upnrunningsthlm: Inger Boman, Look for skill 

En digital plattform för kreatörer som öppnar för internationalisering

Ett utannonserat jobb var upprinnelsen till idén om en webbportal för kulturella och kreativa tjänster i Europa. Inger Boman saknade arbetslivet efter pensioneringen, när hon såg annonsen om att coacha en grupp inom de kulturella och kreativa näringarna (KKN) för att öka deras affärsmöjligheter, kände hon att hon hade hittat rätt utmaning att anta. Läs hennes egna ord om att se en lucka i marknaden, konceptualisera och verkställa en idé med målet att hjälpa fler kreatörer att marknadsföra och nå ut. 

"Jag började sätta mig in i området och fann att flera miljoner är verksamma inom KKN, till största delen enmansföretagare och att många inte har en egen hemsida. Idag är det nästan ett "måste" att vara närvarande på webben. Så jag undrade – varför har inte alla en hemsida? Är det för resurskrävande att skapa en hemsida och hålla den uppdaterad? Och lyckas de som har en hemsida nå ut? Hur enkelt är det för kunderna att hitta vad de behöver? Och finns rätt person för deras behov på webben? Jag kom till slutsatsen att en plattform för kulturella och kreativa tjänster i Europa var en lösning. För att göra en lång historia kort – jag fick inte jobbet jag sökte, men jag intresserade mina döttrar för tanken på att skapa en sådan mötesplats.

För två år sedan var storyboard och design klar och jag tyckte att vi kommit till vägs ände. I det skedet kontaktade jag Start-Up Stockholm och det positiva bemötande jag fick från Patrik Lindström och Janne Lundqvist gjorde att vi gick vidare. De trodde på idén och jag fick den nödvändiga vitamininjektion, som jag så väl behövde! Genom Start-Up Stockholm fick jag också möjlighet till några entimmes konsultationer samt en förhandsgranskning av PRV angående registrerbarheten för namnet Look for skill. Detta stöd betydde mycket för projektet, som hela tiden varit av lågbudgetkaraktär – eget oavlönat arbete och lite egna tillskjutna pengar.

På hösten 2015 anlitade vi en programmerare i Polen, som är extremt duktig, men som gjort arbetet vid sidan av sitt ordinarie jobb. Det har därför tagit tid, men den 14 april 2017 lanserades äntligen plattformen Look for skill. Nu börjar det utmanande arbetet med att promota portalen. Finns det hopp för en viral spridning månne?

En drivkraft för mig under de här åren har varit att mångfalden av människors kunskaper och färdigheter på det kulturella och kreativa området i Europa ska kunna nyttjas och blomstra. Look for skill gör det möjligt att nå ut till en bred publik lokalt, nationellt och internationellt", skriver Inger Boman, en av grundarna för den digitala plattformen Look for skill.

Läs mer om Look for skill och kostnadsfritt medlemskap >>

#upnrunningsthlm är Start-Up Stockholms inspirationskoncept som lyfter entreprenörer och startups som har tagit del av våra tjänster och berättar om hur de idag är med och driver sina idéer och Stockholm framåt. 


Writelin - sätt din livshistoria på kartan

Cecilia Gruvberger WritelinTankarna på eget företagande och den digitala skriv- och arkiveringstjänsten Writelin började så smått ta form redan för tre år sedan när Cecilia Gruvberger fick ärva brev, gamla album och anteckningar efter sin pappa.

Vi vet i dag att redan vid tredje generationen försvinner mycket av kunskapen av det som har varit. Trots att vi tror att det lever vidare. — Själv har jag, som många andra, historier och berättelser som gått vidare i generationer. Kanske, fortsätter Cecilia, beror det på att det är svårt att få historierna och ödena på pränt som det inte lever vidare. Varför då inte samla allt digitalt och ta hjälp av den nya tekniken?

Cecilia Gruvberger är en relativt nybliven entreprenör men hon har redan hunnit nomineras till Stockholm Stads Innovationsstipendium 2015 och Venture Cup 2015. Cecilia är i grunden ekonom men efter 18 år inom bank och finans, senast som kapitalrådgivningschef, sa hon upp sig för att bli egenföretagare.

Affärsidén

Hos Writelin kommer man
enkelt igång med sitt skrivande genom olika stödfrågor. Möjlighet finns också att skriva utifrån kronologisk ordning eller helt fritt. Writelin samarbetar också med professionella skrivcoacher som kan bokas via hemsidan.

Gratis gästkonton skapas enkelt så att familj och vänner kan läsa livshistoria online, som pdf eller som inbunden bok. De kan också ta del av en livshistoria via sin mobil samt följa i berättarens fotspår med hjälp av Writelins kartapp, och när de passerar en markerad adress får de en notis om vad denna plats har haft för betydelse för berättaren.

- Min pappa bodde i London ett tag i sin ungdom. Med Writelin kan mina barn få en notis i mobilen när de åker till London så att de kan besöka adressen där deras morfar bodde, säger Cecilia.

Start-Up Stockholm gav oss möjligheter

Med hjälp från Start-Up Stockholm fick Writelin möjlighet att göra en stor omvärldsanalys för att hitta konkurrenter på marknaden. Och förutom detta och de praktiska frågorna är vår rådgivare fantastiskt kunnig och inspirerande säger Cecilia. Vi har fått tips på innovationstävlingar som Venture Cup och Stockholm Stads innovationsstipendium, vilka både blev succé för Writelin.

Writelins huvudmålgrupp är 55+, annars vänder sig digitala lösningar sig oftast till en yngre målgrupp men vi ser ett behov och en stor potential på den här marknaden fortsätter Cecilia. Även guidade stadsvandringar och hembygdsföreningar har visat intresse för vår kartapp..

De största utmaningarna just nu ligger i finansiering och att prioritera rätt utifrån kundernas behov och utifrån den budget som finns.

Cecilias tips till dig som har ett nystartat företag

> Ge och ta hjälp från andra. Var generös så är andra generösa mot dig.
cecilia_gruvberger_writelin

> Ta för dig. Visa att du finns och var stolt över dig själv och det du åstadkommer.
> Betala för de tjänster som du redan från början vet att du inte kommer att prioritera. Om du inte har gillat administration tidigare så kommer det troligtvis inte att bli din favoritsyssla som egenföretagare heller. Betala någon som hjälper dig med till exempel bokföringen.
> Belöna dig. Varför inte fira innan ett viktigt kundmöte, investeringsrunda eller innovationstävling? Det värsta som kan hända är att du firar dubbelt.

Positiv återkoppling från kunder är den största och roligaste belöningen, avslutar Cecilia Gruvberger.


Imagimob – med fokus på rörelse

SensorBeat

Imagimob är experter inom sensorteknologi och artificiell intelligens inom området IoT (Internet of Things), och har utvecklat en egen teknologi för att förstår hur människor, saker och djur rör sig.

Grundarna Anders Hardebring, Alexander Samuelsson och Tony Hartley arbetade ihop på ett annat bolag men bestämde sig under sommaren 2013 för att starta ett eget. De hade ingen specifik produktidé, men kände att de hade kompletterande kompetenser, erfarenheter och personligheter.

När de startade var deras ”affärsidé” att vara ett innovationsbolag, och de fick sitt första konsultuppdrag redan andra dagen efter att de kört igång. Men efter ett tag fick ingenjörerna Alex och Tony en spännande idé – en mjukvaruprodukt som möjliggör avancerad rörelseanalys med små och billiga hårdvaruenheter och SensorBeat var fött. Idén bygger på egna godkända patent och har levererats till ett antal kunder. Tekniken kan användas till ett närmast oändligt antal applikationer inom ett antal olika vertikala kundsegment.

Under våren 2015 kom de fram till ett vägval, skulle de satsa fullt ut som produktbolag eller skulle de välja det mer säkra alternativet som konsultbolag. De bestämde sig för att bli ett produktbolag, och tog in cirka 3 mkr i ny finansiering. De fick in ett antal bra investerare och tillsatte också en kompetent styrelse.

Imagimob founder teamSedan årsskiftet 2015/2016 har de arbetat fokuserat med försäljning, ett arbete som har gett resultat. De var med på 33-listan och på Red Herring Europe Top 100 Award. Närmaste halvåret ser riktigt spännande ut, säger Anders Hardebring, VD på Imagimob.

Start-Up Stockholms innovationsrådgivare har agerat bollplank och stöttat oss så att vi kunde finansiera vårt patent som vi sökte i augusti 2014. Vi fick också en bra kontakt på ALMI Företagspartner vilket gjorde att vi fick ett innovationslån på 300 tkr.

Vi har gjort en hel del saker rätt, säger Anders. Till exempel att ta konsultjobb parallellt med att arbeta med "den riktiga affärsidén". Konsultuppdragen ger intäkter, vilket alltid är viktigt och skönt, men även kunskaper och kontaktytor. Dessutom behöver ofta affärsidén mogna och bearbetas innan man satsar på den ordentligt.

Anders Hardebring, VD och en av tre medgrundare på Imagimob, är civilingenjör Industriell Ekonomi. Anders har arbetat med utveckling av tech-bolag i tidiga skeden sedan 1994, och har varit med om flera exits, varav en ”billion dollar exit”.

 


Cover Art Factory – online-lösning för digitala skivomslag

Cover art factoryUnder 2015 som var Cover Art Factorys första “riktiga” år levererade de mer än 5 000 omslag till skivbolag och artister i cirka tjugofem länder.

Under de senaste 5-6 åren har det blivit enklare och billigare att skapa och ge ut musik själv för artister och mindre skivbolag. Men när det gällde omslag och annan design tyckte vi att det saknades bra, enkla och snabba lösningar. Vi såg tillfälle att skapa något unikt på nätet, säger Jan Nordlund och Fredrik Mårdh som grundat företaget och båda har en bakgrund i musikbranschen.

5 000 omslag på ett år

Cover Art Factory är en online-tjänst där artister och skivbolag enkelt kan beställa design till digitala skivomslag, social media, videos etc. Till tjänsten har de byggt upp ett stort designer-nätverk och har nu hundratals designers runt om i världen knutna till sig.

Jan och Fredrik ser nu Cover Art Factory som en nisch i en större tjänst där de erbjuder designtjänster till en rad andra branscher. Den nya tjänsten heter Yaygoo och lanseras till hösten 2016, även om de redan nu smygstartat med designprojekt för bolag utanför musikbranschen och levererat design till webbsidor, appar, infographics, loggor med mera. Bland annat har vi gjort design till en startup som är stöttat av Start-Up Stockholm, säger Jan.

Våga ta första steget

Den största utmaningen anser de har varit brist på kapital för att genomföra alla idéer och projekt. Samtidigt har de valt att ta sig en bit till innan de börjar titta på extern finansiering av bolaget. Start-Up Stockholm har varit väldigt viktigt för oss för att våga ta första stegen och skapa en prototyp och designportfölj där vi i liten skala kunde testa idén kommersiellt och bekräfta modellen, säger Jan.
Jans bästa tips till nystartade företag är att använda existerande molnbaserade verktyg istället för att utveckla från början. Om möjligt, testa idén i liten skala först. Se till att det inte finns legala hinder för idén.


Snabbfoting - idéer blir verklighet med motion

Snabbfoting Start-Up JoggDe bästa idéerna kläcker Ewa Hutmacher 37 år, grundare till Snabbfoting under sina löprundor, något som idag blivit verklighet för andra i ett utbildnings- och motionskoncept. Idén Aktiejogg dök upp 2013 på en löprunda efter att ha lämnat en lång karriär i finansbranschen som produktutvecklare och placeringsrådgivare.

Att kunna träna, coacha och utbilda andra med fräsch pedagogik i hälsa, företagande och aktier för hållbara resultat skapar mening. Våra tjänster inom träning och hälsa är enkla, personliga med fokus på gemenskap, berättar Ewa Hutmacher.

Snabbfoting bygger vidare på idén Aktiejogg och Start-up Jogg som lanserats nyligen. Ewa Hutmacher upptäckte effekterna av inlärning och motion redan för flera år sedan. Utöver bättre hälsa uppstår positiva effekter på inlärning och kognition.

Nyligen har Snabbfoting inlett ett samarbete med Start-up Stockholm som testar utbildningsmetodiken för sina klienter under namnet Start-up Jogg. Aktiva möten med affärsrådgivare eller specialister utvärderas och utvecklas vidare. Det är bara startskottet för flera intressanta samarbeten som planeras.

Värdefull kompetens och bollplank hos Start-up Stockholm
Första kontakten med Start-up Stockholm togs 2015 för att bolla strategier, försäljning och innovationsdelar. Det har varit värdefullt för att landa innovationskoncept och träningstjänster på en hårt konkurrenssatt marknad. Mindre finansiellt stöd av Almi har också gett skjuts för Snabbfotings utveckling.

Orädd och uthållig vinner i längden
Som företagare gäller det att vara orädd att ta beslut och leverera tjänster som ger mervärde för kunderna. Affärer tar tid och ett flertal blir inte av så berg och dalbana är något att ställa in sig på. Det är ett skönt kvitto att vårt långa arbete nu skördar frukt och siffrorna pekar åt rätt håll med stigande omsättning hela tiden. Drömmen att växa och anställa finns i en framtid.

Närmast i pipen
Nu pågår vidareutveckling av våra utbildningstjänster för att ligga i framkant inom hållbar hälsa och ekonomi. Säljarbete och leta samarbetspartner står också på agendan. Att nyligen ha flyttat till ett co-working space för digital hälsa innebär en bra nätverksplats med kontaktytor och kompetensutveckling som är viktigt. Några löprundor sitter fint för att knyta ihop alla idéer säger Ewa Hutmacher med ett leende.

 


Sting Free snus – snusrevolution

AvtalspartnernaBengt-Olof Wiberg hade i 15 års tid ett tryggt och bra jobb som ekonomichef på utbildningsförvaltningen på Lidingö. Men när han en dag gick till sin tandläkare fick han en tankeställare som skulle förändra hans liv.

Om Bengt-Olof hade följt läkarens råd och slutat snusa för gott hade historien varit slut här. I stället fick han en idé; om man använder plåster på sår på andra platser på kroppen – så varför inte i munnen? Så var Sting Free snus fött.

Bengt-Olof har också beslutat sig för att också fullfölja patent för sin innovation i USA och i de 38 länder i Europa som ingår i EPO (European Patent Organisation).

Utan support från Start-Up Stockholm hade jag nog aldrig kommit så här lågt med min snusinnovation - Sting Free snus, menar Bengt-Olof. Jag har vid varje besök fått träffa proffs på allt från innovation till ekonomi och affärsrådgivare. Min innovationsrådgivare förtjänar ett särskilt stort omnämnande då han var den som sporrade mig mentalt att gå vidare och sedan fortsatte att stötta mig. Han har också gett råd och tips på saker runt omkring, bland annat så att jag fick kontakt med en forskare på Karolinska Institutet vars goda råd och insikter om munhälsa och snus ytterligare hjälpt mig. Start-Up Stockholm erbjuder också kostnadsfria seminarier i så gott som alla ämnen en nyföretagare kan behöva få veta mer om. Stort tack alla duktiga medarbetare på Start-Up Stockholm! Utan er skulle Stockholm som tillväxtmotor för nyföretagare vissna.
En visdom jag lärt mig och vill dela med alla uppfinnare är att ”Att uppfinna är det lättaste, sen kommer marknadsföring, ekonomi, juridik och en faslig massa annat – ta därför all hjälp du kan få för att nå framgång och ge aldrig upp”.

Läs mer om Bengt-Olof och Sting Free snus>>


Lobloo Suspensoar med patenterad lösning

loboo_Start_Up_StockholmLobloo är den första suspensoaren som på ett naturligt och följsamt sätt ligger mot kroppen med optimalt skydd oavsett rörelse. Suspensoaren har en unik patenterad lösning som utvecklats under lång tid.

Problemet med många av marknadens suspensoarer är att den hårda kåpan inte ligger fast mot kroppen i samband med alla kroppsrörelser. Det är något utövare får erfara den hårda vägen, när de får en smäll eller ett slag mot skrevet.

”Mitt mål var att ta fram en unik produkt som passar till alla sporter. Den ultimata prövningen är löpning eftersom ljumskarna pressas mot kroppen och skaver och är obekvämt. Efter många år av utveckling och tester lyckades vi ta fram denna modell som jag kan springa över en mil i utan skavsår eller att den hindrade rörelser”, säger Usama Aziz, utvecklare och kampsportare med två OS i brottning, landslagsboxare och Europa-etta 2010 i MMA.

Lobloo har utvecklat ett komplett säkerhetssystem, som skyddar i alla lägen. Systemet, som har patent, gör att suspensoaren ligger fast mot kroppen, oavsett hur du rör dig. Lobloo finns i olika modeller som är anpassade till utövarens behov.

”Utan Start-Up Stockholms hjälp så skulle jag troligtvis inte vågat testa mig fram”, säger Usama och fortsätter med sina bästa tips till dig som blivande företagare – var realistisk och ärlig med hur du kan etablera dig på marknaden, finns det en ekonomi i idén?


Tactsense - blind flöjtist spelade med Kungliga Filharmonikerna

Wu Jing280 miljoner människor är gravt synskadade i världen och de flesta längtar efter att tillgodogöra sitt fritidsintresse på ett lättare, mer tillgängligt sätt. Med Tactsense, än så länge som prototyp, kan man läsa av instruktioner från en seende instruktör, i form av ett rörelsemönster som uppkommer som en mycket distinkt och detaljerad taktil spegelbild av mönstret under foten.

Wu Jing, en blind professionell flöjtspelare
Idén med Tactsense dök upp i samband med att Wu Jing, en blind professionell flöjtspelare, berättade om sin dröm att kunna spela, inte som solist, men som en del av en orkester – något som inte vore möjligt innan vi utvecklade tekniken, säger Ric Wasserman projektledare.

Wu Jing, uppträdde 23 maj 2016 med Kungliga Filharmonkerna på Konserthuset i Stockholm inför 3 000 personer med hjälp av tekniken.

Söker patent på Tactsense teknik
Tekniken kan tillämpas inte bara för synskadade musiker utan även för synskadade och döv-blinda med andra intressen som tai chi, yoga och dans. Men det går även att läsa med denna teknik.

Ett samarbete med Synskadades Riksförbund med att ta fram en testgrupp av synskadade människor i olika ålder, kön och intressen för att testa prototypen har påbörjats för att kunna säkerställa formen för den mest marknadsmässiga slutprodukten säger Ric. Och vi har även sökt patent för Tactsense-tekniken.

Den största utmaningen med projektet har varit att skapa ett helhetssystem som är både snabbt i överföringstid från signalkällan (nästa realtid) till mottagaren, men även användarvänlig och 100 procent tillförlitligt under förfarandet.

Sök stöd
Start-Up Stockholm har varit oumbärlig för oss på många sätt. Dels med de kostnadsfria seminarier de erbjuder i både juridik och marknadsföring, samt de mycket kompetenta och erfarna rådgivarna som har stöttat oss under mer än ett års tid.

Avslutningsvis säger Ric Wasserman till dig som har ett nystartat företag; du ska ha en idé och ett brinnande intresse - sök alla medel och stöd för att få den att se dagens ljus.


Swedhook – ta med dig kroken i byxfickan

SwedhookProdukterna Swedhook och Butlerhook lanserades 2016. Under sitt första år har Dennis Eriksson både utsetts till Månadens innovatör hos SmartaSaker för sina produkter och medverkat i ”Jakten på storsäljaren” i Ullared, där han gick till final.

Swedhook är en portabel universalkrok som du kan ta med dig i fickan eller handväskan. Butlerhook är designad för att passa på vanliga duschdraperikrokar. Häng upp kroken på utsidan av ditt duschdraperi och där kan du hänga din handduk, underkläder, smycken, badrumsartiklar med mera.

Tidlös design som underlättar i vardagen
Jag vill underlätta för människor i deras vardag. Mina produkter ska vara prisvärda, tidslösa och bli en del av människors livsstil, säger Dennis Eriksson, 35 år, från Stockholm.

Att bli egenföretagare har alltid lockat mig, fortsätter Dennis. Jag gick en KY-utbildning i entreprenörskap och affärsutveckling på SIH – Stockholms Internationella Handelsskola 2008-2009. Det var där mina drömmar började förvandlas till verklighet. Idéerna skissades fram på papper, som sedan förvandlades till 3D-modeller i datorn och skrevs ut på en 3D-printer. Prototyperna fick Dennis vänner och bekanta testa.

Ovärderlig hjälp att komma vidare
Anledning till att Dennis kontaktade Start-Up Stockholm var för att få feedback på sina idéer. Genom Start-Up Stockholm fick han även möjligheten att granska sina produkter, om det fanns något liknande på marknaden. Tack vare alla bra seminarier och inspirerande entreprenörer, fick jag styrka, mod och massa energi, säger Dennis. Jag har fortfarande idag kontakt med min innovationsrådgivare och tacksamheten för all stöttning och hjälp finns inte ord för.

Dennis avslutar med sitt bästa tips till dig som entreprenör – ha en långsiktig vision, men ta en sak i taget och sätt upp många delmål. Tro på din produkt/tjänst och var inte rädd om att be om hjälp.

 


PICCOLO – händerna fria

PICCOLO bärrem Lasse AlvforsVäldigt många, framförallt unga, är vana att bära ryggsäck. Varför inte också kunna bära en kasse på ryggen, tänkte Lasse Alvfors (74 år). Lätt att ha med och väger nästan ingenting

Lasses bakgrund är controller och projektledare vid införande av affärssystem. Alltså långt från koncept PICCOLO. Idén föddes av att jag vill ha händerna fria, när jag handlar, är ute i naturen, cyklar och så vidare säger Lasse. – Jag vaknade helt enkelt en morgon och hade lösningen klar för mig.

Bärremmen PICCOLO är i grunden ett modifierat hängsle med vars hjälp man kan bära en kasse på axel eller rygg. ÖljettKassen är en vanlig bärkasse (plast/tyg) försedd med plast-öljetter som också kan bäras på axel eller rygg i kombination med bärremmen PICCOLO.

Hur ser marknaden ut?
Lasse är övertygad om det finns en marknad, men det är ett nytänk och motkrafterna är starka. Det största hindret är att butikerna tjänar miljoner på plastkassarna. Vem vill säga nej till detta även om kassarna är en miljömässig katastrof. Förbjudna i flera länder. Det diskuteras att införa en miljöavgift som skulle medföra ett pris på 5 kr per kasse. – Då tror jag att konsumenterna kommer att reagera. Men själva Bärremmen PICCOLO fungerar alldeles utmärkt med vilken kasse som helst.

Gekås nästa storsäljare
Lasse säger att han ger upp varannan dag, men tänker fan också. Han var nära ett genombrott hos Clas Ohlson med hjälp av säljare, finansierad av Almi. Men lyftes ut i sista stund på grund av många nya produkter.
Han har varit med på Uppfinnarmässan i Ullared "Gekås nästa storsäljare", där han fick bra respons från besökare och medtävlare. Men tyvärr kom han inte till final.

Blod svett och tårar
Den största utmaningen har varit att hitta samarbetspartner alternativt någon som tar över hela konceptet.
Start-Up Stockholm har betytt jättemycket, med en sådan receptiv och energifull rådgivare. Även finansieringsstödet via Almi har självklart betytt mycket.
Var beredd på blod, svett o tårar. Sök olika vägar. Innovatörer är sällan bra säljare avslutar Lasse.


Peppy Pals – mobilspel mot mobbning

Peppy PalsSom mamma till två datorspelsälskande tjejer upptäckte Rosie Linder att de flesta spel var könsstereotypa och ofta saknade ett djup. Då föddes idén om att skapa ett mobilt spel som fokuserade på empati, känslor, vänskap och kommunikation. Tänk om vi kunde förebygga mobbning och näthat genom spel?

– Jag har alltid varit intresserad av den emotionella intelligensen, EQ, och tyckt att det ofta fokuseras för mycket på prestation och för lite på sociala färdigheter, berättar Rosie Linder, grundare till Peppy Pals. Utifrån egna erfarenheter som förälder hade jag en del idéer om hur ett spel skulle kunna se ut, men för att lyckas hela vägen behövdes duktiga utvecklare som både förstod sig på EQ, och kunde spelifiera det. Efter en hel del sökande och misslyckade försök träffade jag äntligen Talawa Games som hjälpte mig att skapa en demo. Demon blev helt fantastisk och den i kombination med att Almi/Start-Up Stockholm hjälpte mig (genom en omvärldsanalys) att visa att spelkonceptet var unikt gjorde att vi lyckades få Innovationslån. Äntligen kunde vi starta spelproduktion på riktigt – och under utvecklingen har vi involverat både barn, förskolor och experter inom psykologi för att säkerställa kvalitet.

Globala framgångar och priser
Peppy Pals Farm är ett peka-och-klicka-spel för barn mellan 2 och 6 år. Spelet lanserades globalt i april 2014 och har fått ett fantastisk mottagande, samt mycket uppmärksamhet i media. Peppy Pals blev nominerat till guldmobilen och har utnämnts av Internetworld till topp

3 hetaste startup i Sverige. Spelet valdes nyligen av Amazon som rekommenderad app världen över och är även vinnare av Reach for Change som är Sverige tuffaste tävling för sociala entreprenörer. Föräldrar hör av sig och berättar om hur de har deltagit i barnens spelande och fått ge sig ut på en spännande upptäcktsfärd i känslornas rike tillsammans.

Stora framtidsplaner
– I början av 2015 lanseras vårt nästa spel, Peppy Pals Beach.
Vi kommer även att lansera böcker/e-böcker via Natur & Kultur förlag. Om 5–10 år har vi skapat ett paket bestående av flera olika EQ-produkter, både digitala och fysiska. Dessa produkter ska vara verktyg som inspirerar både barn och vuxna att lära om EQ och samtala kring känslor, vänskap och empati.


Tinitell – en barnsligt enkel idé

TinitellMats Horn kombinerade snygg design, modern teknik och ett tydligt behov för att skapa en innovation som kan bli lösningen för alla oroliga föräldrar som vill låta barnen leka fritt utan att behöva släppa kontrollen.

Tinitell är en enkel mobiltelefon för små barn, och bärs som en klocka på armen. Genom röststyrning och en stor och tydlig knapp på klockan, kan barn ringa upp ett eller flera prionummer som är installerat via en app. Som förälder har man i sin tur appen installerad på sin telefon, för att kunna se var barnet befinner sig, svara på samtal från barnet eller själv ringa upp för att prata.

En snillrik lösning på ett vanligt problem
– Jag fick idén när jag var på middag hos en vän, och vi stod och lagade mat tillsammans. Min väns son kom och frågade om han fick gå ut och leka med en kompis, men min vän svarade att ”sätt dig i soffan och lek med din iPad tills maten är klar”. Jag tänkte att varför ska barn gå miste om aktivitet och lek på grund av att föräldrarna känner oro, har ont om tid eller är för bekväma? Och där var idén till Tinitell född.

I dagsläget säljer man endast via pre-sales på sin egen hemsida, men man har trots det redan fått stor internationell uppmärksamhet, bland annat i VentureBeat, TechCrunch och Daily Mail. Dessutom hamnade Tinitell på plats 5 på Internetworlds lista över 2014 års mest lovande startups i Sverige.

– Vi har fått en massa bra hjälp och input från Start-Up Stockholm under hela resans gång, inte minst vad gäller tidiga tekniska frågor om bland annat IP.

Wearable technology är framtiden
På frågan om framtiden svarar Mats svävande, men samtidigt med en tydlig antydan om stora och internationella planer:
– Det är svårt att idag säga med exakthet vilken vision vi har för framtiden, men målet är att bli stora inom wearable technology.
Vi vill skapa ett stort och välkänt varumärke inom enkel och avskalad mobiltelefoni.


Qultivator – det går bättre med lite Q WOW!

QultivatorMed Qultivators unika koncept Qultivators Way Of Work (Q WOW) kan deras kunder minska sina kostnader avsevärt. Qultivators affärsidé, som idag riktar sig till hotell, handlar om att skapa förutsättningar för ökad lönsamhet hos företag som behöver utvecklas i balans med marknadens krav. Men även de som hjälper andra att lyckas har en gång behövt hjälp.

– Vi kontaktade Start-Up Stockholm i samband med att vi startade vårt bolag och vi fick redan från början ett ovärderligt stöd. Start-Up Stockholm har varit en viktig komponent i bygget av vårt bolag och rådgivningen har haft stor betydelse för oss. De personer som vi har kommit i kontakt med har varit mycket professionella, samtidigt som man kan konstatera att de har en gedigen och bred erfarenhet av affärsverksamhet. Många gånger handlar det om att kunna bolla idéer och tankar med någon som kan se på verksamheten från andra vinklar än man själv, berättar Håkan Arneving, en av grundarna till Qultivator.

Finansiering och utveckling
– Kontakten med Start-Up Stockholm har varit, och är, mycket värdefull. Vi har fått tillgång till olika typer seminarier och hela det nätverk som finns inom ramen för Start-Up Stockholm. Till exempel har vi fått en del av vår finansiering från Almi, vilket är ett direkt resultat av samarbetet med Start-Up Stockholm.

Framtiden
Qultivator är ett företag i medvind och i framtiden ser de två grundarna att marknaden sträcker sig långt utanför Sveriges gränser.

– Vi befinner oss i en stark expansion och intresset för våra tjänster är stort. Vi vill expandera och räknar med att vi inom de närmsta 2–5 åren kommer att etablera oss i större delen av Europa. Det är alltid svårt att sia om framtiden men vår ambition är att våra tjänster ska vara tillgängliga där det finns en efterfrågan, förtydligar Robert.


Bun Meat Bun – bröd kött bröd

Bun Meat BunKnappast någon kan ha undgått den hamburgertrend som svept över landet de senaste åren. Den trenden passade Mattias Wall och Stefan Falk perfekt. Deras intresse för denna amerikanska klassiker är gediget och idag står de och flippar burgare i Farsta i södra Stockholm.

Efter att ha provlagat tusentals hamburgare hemma tog de mot till sig och provade sina idéer på en större publik.

– Till en början körde vi events på olika restauranger där vi hyrde in oss för en kväll för att se om folk tyckte om det vi gjorde. Efter sex slutsålda events hade vi nog med kött på benen för att våga starta en restaurang, berättar Mattias.

Affärsidén
Bun Meat Buns affärsidé är att servera goda hamburgare i en avslappnad miljö, på ett enklare sätt än de man hittar på á la carte-restauranger men med en högre kvalitet än på snabbmatsrestauranger.

Och upplägget ser ut att fungera bra. Restaurangen har bara haft öppet i åtta månader men redan nu är siffrorna svarta.

– Innan öppning fick vi till en ganska bra ”hype” tack vare olika aktiviteter på nätet och i sociala medier. I den närmsta framtiden kommer vi att fortsätta optimera företaget och sätta ett inredningskoncept för att på sikt kunna öppna fler restauranger. Om fem till tio år hoppas vi på att finnas i flera stora städer i Sverige, avslöjar Stefan.

Rätt tänk från början
– Startup Stockholm hjälpte oss med likviditetsbudget och hur man bör tänka när man driver ett företag.


lean@home – Eva skapar flyt i hemmet

lean@homeVad har japanen Sakichi Toyoda att göra med en småbarnsfamilj i södra Stockholm? Kan du din Toyota så vet du: lean. Bilindustrin, tjänsteföretag, sjukhus – otaliga företag har genomgått en förändring och effektivisering med hjälp av lean. Nu är det dags för hemmet och Eva Jarlsdotter är en pionjär med företaget lean@home.
Lean handlar i korthet om att fokusera på det som är värdeskapande, att få flyt och reducera slöseriet. Med boken Från frustration till Flow med lean@home har Eva applicerat lean-filosofin i hemmet. Hon började hemma hos sig själv fick snabbt se resultat.

– Den primära målgruppen är framförallt familjer med barn från förskoleålder upp till tonårsperioden – där får konceptet mest hävstång – de allra flesta hushåll har upplevd, eller reell brist på tid, pengar och den ändliga resurs som vår miljö utgör, säger Eva.

Mer än en bok
Efter lanseringen av konceptet i september 2013 i Sverige och december 2013 i Nordamerika har miljontals nåtts av budskapet kring lean@home genom boken, olika bloggar och exponering i media. Boken har toppat försäljningslistor och är en av de mest utlånade fackböckerna på många biblioteket.

– När nu många hem har börjat införa lean finns det en efterfrågan på produkter, särskilt visualiseringstavlor. Jag har därför tillsammans med origamimästare Norio Torimoto utvecklat en prototyp för en så kallad KanBan-tavla inspirerad av origami. Dessutom har jag tagit fram ett förslag på app som är kopplad till sociala medier.

Stödet från Start-Up Stockholm
– Utan den värdefulla strategiska input som jag har fått från innovationsrådgivaren på Start-Up Stockholm är frågan om jag hade vågat ta steget att förverkliga idén med lean@home. Hade jag inte haft detta strategiska bollplank hade jag nog nöjt mig med boken och föreläsningarna, jag hade definierat mig själv som författare och rådgivare, men nu har jag modet att fullt ut skapa mer värde och bli entreprenör med tydlig social impact.

– Om det här blir ett framgångsrikt företag, vilket jag personligen är övertygad om, delar jag den framgången med Start-Up Stockholm.


Nano Control – en idé som har gett luft under vingarna

Nano ControlAdrian Morales hade varit arbetslös under en längre period, när han en dag berättade för sin handledare på Arbetsförmedlingen om drömmen att förändra standarden för moderna luftreningssystem. Det blev startskottet för innovationsbolaget Nano Control. 

Adrian Morales är doktor inom materialvetenskap för flygteknik, tillika grundare av Nano Control. Nano Control bygger på en patenterad princip som använder de naturliga lagarna för aero­dynamisk luftströmning och centrifugalkraft till att separera partiklar från genomströmmande luft. Innovationen har redan hunnit göra Adrian Morales till vinnare av både miljökategorin i Stockholm Stads Innovationsstipendium 2013 och Green Innovation Contest 2014. Dessutom kom han på andra plats vid International Exhibition of Inventions i Kunshan, Kina – och fick ett specialpris från IIPNF (International Intellelectual Property Network Forum). Affärsidén är att utifrån patentet utveckla, tillverka och sälja partikelseparatorer. Produkten kommer i flertalet fall vara en komponent, en slags tillsats, som ansluts till befintliga reningssystem – men kan också i vissa fall vara en fristående produkt. Den kommer att kunna lösa många av de problem som gäller luftföroreningar på ett billigare och mer kostnadseffektivt sätt. Detta kommer i sin tur att förbättra ett stort miljö- och hälsoproblem.

Internationell expansion
– Visionen för Nano Control är att skapa en ny standard för luftrening och miljösanering, berättar Adrian. Målet på 3–4 års sikt är att hitta rätt marknadssegment på en internationell marknad, och att inom denna bli den ledande leverantören av partikelseparatorer. Om fem år har vi börjat expandera in i nya marknadssegment och företaget passerar nu 50 anställda och våra produkter används runt om i världen. Bolaget har fortfarande sitt säte i Stockholmsområdet
och utvecklingen och troligtvis också produktionen sker i Sverige.

Hjälp att hitta rätt väg framåt
– Jag har haft kontakt med Start-Up Stockholm ända sedan starten 2012 tills idag, och det stöd jag fått har betytt otroligt mycket, säger Adrian. Innovationsrådgivarna från Start-Up Stockholm har många gånger kunnat visa mig rätt på vägen mot att bygga ett framgångsrikt företag, och en del av den hjälp jag fått har varit helt ovärderlig för företaget. Bland den viktigaste hjälp jag fått märks bland annat att hitta ekonomiskt stöd från Almi, att skaffa en egen webbsida och att utvärdera Nano Controls teknik.

Nano Control står just nu i färd med att rekrytera en erfaren entreprenör som VD, för att driva den affärsutvecklande delen av företaget. Adrian Morales kommer dock även fortsättningsvis att vara djupt involverad i bolagets tekniska frågor, och ha en nyckelroll vid framtagandet av nya produkter.


Stick a Grip -- ett vinnande grepp

Stick a Grip

När Martin Axelson såg kunderna lämna konstgalleriet insåg han att det inte är helt oproblematiskt att ta med sig en tavla i ett snöre eller påse. Han gick han hem till ritbordet för att skissa på ett hjälpmedel för att underlätta för kunderna att ta med sig konsten hem. Lösningen blev en egen uppfinning och en helt ny produkt.

Utformad som ett klistermärke, med ett vikbart handtag som enkelt appliceras på utsidan av det platta eller skrymmade paketet, kan tavlorna bäras likt en väska under armen. Namnet på produkten: Stick a Grip.

– Efter att jag hade identifierat problemet för konstbranschen, och hittat en lösning, blev det naturligt att ta produkten till fler branscher, berättar Martin Axelson. Nya målgrupper blev företag inom e-handel och distanshandel, post och bud, auktionsfirmor och elektronikföretag. Stick a Grip klarar av att hantera paket på upp till hela 20 kg, så användningsområdena blir följaktligen väldigt många.

Ensam är inte stark
– Rådgivningen och det ekonomiska stödet från Start-Up Stockholm har varit helt avgörande för det här projektet, och tillsammans med Packbridge i Sundsvall har vi kunnat ta fram en prototyp. Rådgivningen har skyndat på innovationsprocessen, och det har varit angeläget för mig som ensam uppfinnare att ha en innovationsrådgivare att bolla med, säger Martin.

Ledande aktörer
Nästa steg i utvecklingen är att Stick a Grip kommer testas av ett par ledande aktörer inom logistik och e-handel under våren/sommaren 2015. Om testperioden faller väl ut har Persson Innovation, som är specialister på just handtag visat intresse för att tillverka produkten.

– Min vision är att Stick a Grip i framtiden ska finnas på alla serviceställen med paketutlämning i Sverige och därefter fortsätta sin resa ut i världen.


Cupcake STHLM – små bakelser och stora affärer

CupCake

Eftersom både Mikael och Martin hade sin bakgrund i restaurangbranschen kanske det hade varit mest naturligt för dem att starta en restaurang. Men en restaurang har ett bestämt antal sittplatser, och de båda kockarna ville göra något större och flexiblare, som enkelt kunde skalas upp. 

– Vi såg en möjlighet som krävde en relativt låg investering – och vi tog den, berättar Mikael Ingeltun, en av grundarna till Cupcake STHLM. 2010 var det väldigt många som bloggade om cupcakes och bakade själv hemma, men det gick inte att köpa bakverket någonstans.

Alla älskar cupcakes
Cupcake STHLM’s affärsidé är att sälja snyggt förpackade cupcakes. I dagsläget finns två egna butiker i Stockholm, samt en webbutik som växer organiskt och relativt snabbt. Försäljning till företag är en viktig del av verksamheten, eftersom de flesta företag fikar minst en gång i månaden och har ytterligare ett par event varje år. Sedan 2014 finns Cupcakes STHLM även i utvalda Hemköpsbutiker och på ICA.

– Det är stor skillnad på att baka som en hobby och att driva ett företag där du kanske bakar 2 000–3 000 bakelser varje dag, säger Martin Johansson. Självklart tvivlar man ibland på sig själv, men det är naturligt och ofta ett bra sätt för att komma på nya idéer och möjlig­heter. Det första året hade vi en rådgivare från Start-Up Stockholm vilket var otroligt värdefullt. Det är skönt att bolla med någon som har en annan syn på affären och företaget, och även idag kan jag slänga iväg ett mejl om det är något jag undrar över.

Framtiden
– Vi satsar främst på att växa online de närmaste åren, eftersom vi ser en enorm potential där, berättar Mikael. Vi vill även kunna komma närmare våra kunder och erbjuda mobil försäljning, till exempel på olika event i Stockholm. Om stockholmarna fortsätter att vara positiva till food trucks kommer vi antagligen hoppa på det tåget, och då kan vi även få nya kunder i andra städer som till exempel Uppsala och Gävle.


DeoDoc – en revolution för intimhygien

DeoDoc

Idén till DeoDoc föddes ur grundarna Hedieh och Hasti Asadis egna erfarenheter av oönskad doft från underlivet, där dålig hygien eller vaginal sjukdom inte varit orsaken. Hedieh hade i egenskap av läkare även stött på många fall där kvinnor sökt hjälp för problemet.
– Att det finns svettkörtlar i underlivet hos män och kvinnor är ett faktum som många inte vet om, vi själva visste inte om detta förrän vi grävde djupare i ämnet, säger Hedieh Asadi. I den medicinska litteraturen framgår det att exakt samma apokrina svettkörtlar som finns under armhålan även finns i underlivet. Då är det inte konstigt att underlivet svettas, särskilt med tanke på att underlivet ofta är instängt mellan trosor, tighta byxor och strumpbyxor.

Samma svettkörtlar = samma deodorant
Hasti Asadi berättar om hur idén utvecklades:
– Vår hypotes blev att: eftersom det finns deodoranter för under armarna, borde det då inte vara möjligt att använda en intim­deodorant, då det är exakt samma svettkörtlar i båda regionerna?

Hasti och Hedieh kunde inte hitta några bra existerande produkter på marknaden, och efter att ha konsulterat en professor inom gynekologi på Karolinska Institutet började arbetet med att skapa Sveriges första effektiva intimdeodorant.

– Start-Up Stockholm har gett oss en plats att bolla idéer och få rådgivning och tips längs vägen, berättar Hasti. Vår innovations­rådgivare har hjälpt oss oerhört mycket med allt från att tipsa oss
om tävlingar vi borde vara med i, till att hjälpa oss med vilka papper vi ska fylla i för att till exempel kunna erhålla olika bidrag.

Intimhygienens Victoria’s Secret
– Om fem år omsätter vi 100 miljoner och har lanserat och etablerat vårt varumärke i hela Europa. Drömmen är att revolutionera hela intimhygien­sektorn som vi anser har fastnat kvar i 80-talet med fula, otympliga och osexiga förpackningar. Vi vill göra intimhygien mer tillgängligt i form av fina och nätta förpackningar som man kan ha med på resor och när man flyger. På sikt är vår målsättning att vara intimhygienens Victoria’s Secret, vilket vi kommer att vara om 5 år.


Swedish Posture – sträck på dig

Posture

Ett brutet nyckelben och en mitellaliknande rehablösning gjorde susen för entreprenören Emma Pihls dåliga hållning, och plötsligt upptäckte hon vad god hållning kunde ha för effekt på en vanlig, enkel vardagsskjorta – den blev dubbelt så snygg! Det första steget mot Swedish Posture var taget.
I kombination med tidigare påminnelser och tjat från en välvillig förälder (“Hur sitter du egentligen? Sträck på dig!”) blev plötsligt lösningen uppenbar: hållning för skönhet och förbättrade prestationer skulle bli hennes revolutionerande nisch. Emma utvecklade en serie produkter som skulle vara så snygga, bekväma och användarvänliga att vanliga människor som suttit lite för länge i ostbågeställning framför datorn, skulle älska att använda dem. Så föddes Swedish Posture 2011.

Ändrad inställning
– Vi vill sätta hållning på agendan för gemene man, och förflytta hållning från tråkig rehab till något positivt som är kopplat till hälsa, skönhet och förbättrad fysik, berättar Emma. Produkter som förbättrar hållning ska gå från att vara oattraktivt och “offrigt” – till ett bli ett bevis på att man är medveten om sin hälsa och tar hand om sig själv.

Stöd och råd
– Vi har fått ovärderlig hjälp av Start-Up Stockholm med till exempel kontakter och ekonomiskt stöd. Bland annat har vi fått ingångar till forskningsteam på KI och på GIH, patentrådgivning och patentfrågor, samt hjälp med kontaktpersoner på advokatbyrå. Vi har även fått tips om stipendium att söka och rekommendationer för finansiering.
Vi har blivit hjälpta av en mentor och ett utvecklingsprogram genom Almi som heter TUFF, och vi har fått synas som gott exempel i Start-Up Stockholms egen marknadsföring.

Framtiden
Emma Pihl vill skapa en inspirerande, utvecklande och resultatfokuserad arbetsplats. Dessutom vill hon att Swedish Posture ska kunna bli gott ett exempel liknande Babybjörn – ett svenskt varumärke och produktföretag som etablerat sig väl globalt.

– Närmast ligger fokus på att öka produktutbudet och komma in på fler marknader i Europa, säger Emma. Samt öka andelen kanaler som säljer hela vårt utbud.


Competencer -- framtidens mötesrum redan idag

Competencer

Tove Toll, Janna Jarlman och Solen Olivièro-Naturel utgick från sina egna erfarenheter när de skapade en digital plattform som kopplar ihop coacher och terapeuter med individer som letar efter en viss given typ av rådgivning.
Idén till Competencer föddes ursprungligen ur grundarnas egna behov. Tove ville hitta en ny karriärcoach, men tyckte att det var svårt att utvärdera olika alternativ. Janna hade samtidigt problem att få till distansmöten med sin ledarskapscoach som var baserad i Berlin och upplevelsen med olika kommunikationskanaler var rörig och tekniskt komplicerad.

Janna Jarlman beskriver affärsidén och kunderbjudandet i korthet:
– Competencer erbjuder ett virtuellt mötesrum där rådgivare och klient kan träffas i en professionell och säker miljö. Vi fokuserar på coaching och terapi i första hand, eftersom det finns en stor efterfrågan på denna typ av tjänster och för att psykisk ohälsa ökar i Sverige.
Utöver vår kommunikationsplattform ger vi också rådgivarna möjlighet att marknadsföra sina tjänster mot nya potentiella klienter via vår marknadsplats.

Viktigt stöd i svåra frågor
Grundarna av Competencer berättar att de har fått väldigt bra stöd och hjälp från sina rådgivare på Start-Up Stockholm under uppstarts­fasen. De har bland annat fått stöd i form av innovationscheckar som har kunnat användas till olika konsulter, vilka har hjälpt till med allt från användarvillkor till varumärkesskydd och design.

Först Sverige, sedan världen
– Just nu lanserar vi vår beta i en engelsk och en svensk version, berättar Tove Toll. Vi fokuserar i första hand på Sverige, men vi hoppas kunna expandera till nya geografiska marknader snart.
Närmast förbereder vi oss för kommersiell lansering våren 2015.


Taskrunner -- rätt hjälp vid rätt tillfälle

Taskrunner

Tänk om det fanns en tjänst som kunde få din granne två portar bort att bära ner din soffa till grovsoporna. Eller som fick husets läkarstudent att rasta din hund när du har fått förhinder. Det finns det. Taskrunner är en peer-to-peer-lösning som gör att du kan ta hjälp av människor i din närhet för att lösa olika uppdrag och småbestyr i vardagen.

– Jag fick idén när jag var liten och såg min pappa be om hjälp med bilen av vår granne på landet, berättar grundaren och VD:n Robin Szekely. Grannen var bilmekaniker, men ville som alla andra mest bara koppla av och vara ifred på landet, så när vi sedan behövde hjälp med att till exempel passa hunden eller klippa gräset, så fanns det ingen kvar vi kunde fråga.

Tanken på en marknadsplats för tjänster väcktes, där privatpersoner skulle kunna få tillgång till tusentals människor som mer än gärna hjälper till, mot ersättning. När tekniken för att snabbt kunna bestämma människors position sedan blev tillgänglig, och att man genom olika medel kunde säkra pålitligheten på olika personer, bestämde sig Robin för att ta tag i sin gamla idé. Och i takt med att Rut och Rot etablerades på marknaden började Robin realisera tjänsten, som idag är helt online-baserad.

Bollplank och vägvisare
– Jag är oerhört nöjd med det stöd jag har fått från Start-Up Stockholm. Det har handlat om allt från nätverk och finansiell hjälp till nya idéer och konstruktiv kritik. Det har varit skönt att ha någon att stämma av med, som bekräftar att man tänker rätt eller som kan hjälpa till att peka en i rätt riktning för den fortsatta vägen framåt.

Fortsatt expansion
Taskrunners strategi är att växa region för region och bygga upp en kritisk volym inom geografiskt begränsade områden. Just nu är det Stockholm som gäller, men andra städer i landet står på tur. Dessutom ligger utländska marknader inom räckhåll.

– Jag har alltid haft min farfar som förebild. Han har tagit sig igenom krig, förlorat familj och familjeföretag men ändå kommit tillbaka och kämpat vidare och byggt upp företag i det nya landet Sverige.


Vi använder cookies läs mer

De cookie-inställningar på denna webbplats är inställda på " tillåta cookies " för att ge dig den bästa webbupplevelse som möjligt. Om du fortsätter att använda denna webbplats utan att ändra inställningarna för cookies eller du klickar på "Acceptera " nedan då du samtycker till detta.

Stäng